W roku szkolnym 2022/2023 wdrożyłem oraz przeprowadziłem w Szkole Podstawowej w Jawtach Wielkich innowacje pedagogiczną pt. „Nauka programowania blokowego i tekstowego w środowisku Scratch i Python”. Zajęcia spotkały się z dużym zainteresowaniem. Swoją chęć uczestnictwa w ww. zajęciach wyraziło 6 uczniów z klasy V, VI i VII. 

Zajęcia odbywały się raz w tygodniu w ramach zajęć pozalekcyjnych. Scenariusz spotkań oparłem o ćwiczenia programowania w języku Python za pomocą programu Scratch oraz Mblock. Dla zwięszknia atrakcyjność zajęć wykorzystałem programowalne roboty Mbot, dzięki którym przygotowywany kod można było na bieżąco sprawdzać w praktyce.

Przykładem zadania z jakim musieli się z zmierzyć było zaprogramowanie sygnałów dźwiękowych i świetlnych robota w taki sposób, by swoją pracą przypominał ambulans. Następnie uczniowie musieli doprowadzić za pomocą kodu karetkę do poszkodowanego, po czym przetransportować go w wyznaczone miejsce. 

Następnym ciekawym zadaniem było przygotowanie „łazika na Marsa”. W tym ćwiczeniu grupa musiała przewidzieć wszystkie potrzebne ruchy i za pomocą prób i błędów określić wymaganą liczbę kroków i obrotów do wykonania misji. Głównym celem było bowiem wybranie się do kratera wulkanicznego i powrót z próbkami do bazy. Problem polegał na tym, że po uruchomieniu programu łazikiem nie można już było sterować a cała misja odbywała się zdalnie.        

W związku z tematyką realizowaną podczas zajęć, uczniowie wyrazili chęć udziału w konkursach związanych z programowaniem i bezpieczeństwem w sieci. Brali oni udział m.in. w Dniu Bezpiecznego Internetu oraz ogólnopolskim konkursie programistycznym „Gigathon”.

Na zakończenie zajęć zostały przeprowadzona ankieta[1]  oraz rozmowy z rodzicami oraz uczniami na temat rezultatów oraz ewentualnej kontynuacji projektu w następnym roku. Po przeanalizowaniu odpowiedzi mogę śmiało stwierdzić, że udało się osiągnąć spodziewane efekty takie jak:

- Rozwój samodzielnego myślenia oraz podejmowania prób kreatywnego działania.

- Zaangażowanie w pracę z technologiami informatycznymi.

- Ukierunkowanie na rozwój technologiczny i świadome wykorzystanie nowych zdobyczy nauki.